Dyla

Daisypath Happy Birthday tickers

Wednesday, July 21, 2010

mungkin

Dalam hidup ni, tidak semua orang yang berada disekeliling kita, kita dapat mempercayainya. Bukanlah juga orang yang berada disekeliling kita tak kisah la rapat atau tidak. Biasa atau baik. Sayang atau suka dan juga benci atau kurang menyenanginya semua berdusta. Bukan itu maksudnya. Mempercayai seseorang dalam kehidupan dan juga pada diri kita sendiri sukar untuk dijelaskan dengan kata-kata. Malah perbuatan juga sukar untuk diungkapkan.

Begitu juga perasaan. Perasaan bukan hanya kompleks untuk sang kekasih. Malahan juga dapat diungkapkan pada keluarga dan teman-teman. Perasaan ini bercampur baur. Ada suka. Benci. Sedih. Kecewa dan sebagainya. Tapi tidak ada manusia di dalam dunia ini ingin mengecapi kebenciaan dan kedukaan dalam hidup mereka. Malah lebih dan hanya mengharapkan kegembiraan dan kebahagiaan di dunia dan Insyaallah di akhirat jua.

kadang-kadang tersilap langkah kita juga, mampu mengundang perkara tersebut. Perkara tersebut yang dimaksudkan adalah kebenciaan dan kedukaan. Kedukaan, lebih kerap kita lalui. Gagal pada sesuatu tujuan dalam hidup atau hasrat yang diingini tidak tercapai. Pada erti kata cinta, putus cinta, ditinggalkan, terpaksa meninggalkan adalah perkara yang pahit yang dapat dilalui.

Kesimpulannya, apa yang berlaku dalam hidup kita sendiri sudah tertulis dan ditakdirkan pada diri kita yang bergelar manusia dan hamba-NYA. Mungkin apa yang berlaku itu ada hikmah disebaliknya. Mungkin sekarang kita melalui perkara yang sukar, sedih dalam hidup. Yang pasti, kita perlulah redha dengan ketentuan-NYA. Insyaallah, akan berlaku keajaiban pada masa akan datang yang kita sendiri tidak dapat menjangkakan. Benar, ALLAH ITU MAHA ADIL. ALLAH ITU MAHA PENGASIH DAN PENYANYANG. ;)

No comments:

Post a Comment